اصفهان| پای درد دلهای روایتگر دفاع مقدس؛ خرمشهر یک حیثیت ملی برای شهدا بود
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۰۷۵۴
عبدالمحمود محمودی، فرزند عباسعلی با ۳ تاریخ تولد از راویان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به شمار میرود که به گفته خود، با افتخار از جمله افرادی بود که برای اعزام به جبهه اقدام به دستکاری نمودن شناسنامه خود کرد. ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۵ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، با گذشت 41 سال همچنان با آمدن نام دوران دفاع مقدس بر زبان، رشادتها و جانفشانیهای بزرگ مردانی در ذهن تداعی میشود که بدون هیچ چون و چرا و هیچ چشمداشتی جان بر کف و دل در میان آتش قرار دادند و از یک ملت و برای یک ملت به میدان نبرد رفتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نگاهی آماری به شهدای جنگ تحمیلی دلیل نامگذاری اصفهان به شهر شهید پرور ایران مشخص میشود. شهر شهیدانی همچون حسین خرازی، احمد کاظمی، مصطفی ردانیپور و تمام 23 هزار شهیدی که عشق حقیقی را درک و مسیر رسیدن به معشوق را طی کردهاند.
در این میان به گفتوگو با یکی از رزمندگان و راویان هشت سال دفاع مقدس نشستیم که به گفته خود، با افتخار از جمله افرادی بود که برای اعزام به جبهه اقدام به دستکاری نمودن شناسنامهاش کرد.
عبدالمحمود محمودی، فرزند عباسعلی با 3 تاریخ تولد از راویان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به شمار میرود که شب عید غدیر 1350 به عنوان تولد حقیقی وی به ثبت رسیده و تحصیلات خود را تا مقطع دوم راهنمایی در روستای قهساره از توابع بخش مرکزی شهرستان اردستان در استان اصفهان گذرانده است.
عبدالمحمود محمودی، فرزند نخست خانواده پس از مقطع دوم راهنمایی به جبهه اعزام شد و در این میان سیکل خود را در خرمشهر و دیپلم خود را پس از دوران جنگ تحمیلی دریافت کرد، این در حالی است که وی دارای لیسانس علوم قرآنی از دانشگاه امام حسین (ع) اصفهان و فوق لیسانس علوم دفاعی از دانشگاه امام حسین (ع) تهران است.
در ادامه روایتگری وی از دوران هشت سال دفاع مقدس را میخوانید:
در ابتدای گفتوگو از او خواستیم از حال و هوای دوران دفاع مقدس و حضورش در جبههها صحبت کند. محمودی اظهار داشت: در آن زمان شهدای دفاع مقدس به عنوان یک الگو برای معمول افرادی همانند من به شمار میرفتند و این پیروزی حق در برابر باطل بود که تمامی ذهنها را مشغول کرده بود، به گونهای که باید به ظلم وارد شده در حق دین و کشور خود پایان دهیم و حق دینی و ملی خود را احقاق کنیم.
وی ادامه داد: فضای روانی معمول دانشآموزان در آن زمان این بود که ظلمی در حق ما شکل گرفته و امام (ره) که حاضر به فدای جان خود برایش هستیم، ایستادگی در برابر صدام را تکلیف کرده است. این در حالی است که قهرمان ذهنی افرادی همچون من بچه هایی بودند که با کمی اختلاف سن به جبهه رفته و مدتها بعد خبر شهادت و اسارت آنها به گوش رسید که در نهایت با این الگو پذیری و اعتقاد راستین به امام (ره) به جبهه رفتیم.
این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: در این راستا قریب به 18 بار برای ثبتنام اعزام به جبهه اقدام کردم به گونهای که در نخستین اقدام دانشآموز سال پنجم ابتدایی بودم و با خنده و شوخی حضار مواجه شدم اما در نهایت پس از دستکاری نمودن شناسنامه خود، در اعزام نوزدهم و در سن 14 سالگی به جبهه اعزام شدم.
وی در پاسخ به این سئوال که زیباترین خاطره و تلخترین خاطرهای که در این دوران داشتید چه بود، گفت: تلخترین خاطره در آن زمان شنیدن خبر رحلت امام خمینی (ره) و شیرینترین خاطره شنیدن خبر رهبری امام خامنهای بود. این در حالی است که شنیدن خبر قطعنامه یکی از تلخترین خاطرههای دوران دفاع مقدس و یکی از شیرینترین خاطرات آن دوران نیز برای من خواندن دعای کمیل در مسجد چهارده معصوم شهرک دارخوین بود.
آخرین دستنوشته شهید طیب حاجرضایی ساعاتی قبل از تیرباران+تصویرروایت زندگی 43 دانشآموز شهیدداریوش ارجمند: آیا شهید حججی که آنطور استوار بود برای پول رفت؟/ همیشه مدیون امام رضایمچه اتفاقی شما را برای حضور در جبهه مصمم کرد؟ این سوالی بود که محمودی درباره آن اینچنین گفت: دستور امام (ره) در جهت تحقق حق و پیروزی حق در برابر باطل اصلیترین و مهمترین انگیزه من و امثال من برای حضور در جبههها بود.
این رزمنده دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که زمانی که تصمیم برای رفتن به جبهه داشتید خانواده شما چه نظری داشتند؟ بیان کرد: از آنجایی که در آن زمان پدر من خود به عنوان یک رزمنده در جبهه حضور داشت، یک از مشوقهای من پدرم به شمار میرفت اما در جهت مخالف مادرم به دلیل تک پسر بودنم اصرار بر اعزام نوبتی به جبههداشت و معتقد بود که به صورت نوبتی به جبهه برویم. بیتردید پدرم یکی الگوهای زندگی من بود و این در حالی است که در بعضی از اعزامها ذغال بر پشت لبهای خود میکشیدم که بزرگتر به نظر بیایم.
او در شرح یکی از مهمترین عملیاتهایی که در آن حضور داشته اینچنین گفت: تک دشمن برای باز پسگیری خرمشهر یکی از مهمترین عملیاتهایی بود که در آن حضور داشتم. در پایان جنگ بعثیها در جهت گرفتن دوباره خرمشهر اراده کردند و در پی حملاتی بر این تصمیم خود مصمم بودند. حساسیت ما بر خرمشهر از جمله دلایلی است که بر مهم بودن این عملیات میافزاید، چرا که خرمشهر برای ما یک حیثیت ملی به شمار میرفت.
زمانی که متوجه شهادت دوستان خود شدید چه احساسی داشتید؟ محمودی در پاسخ به این سوال اینگونه بیان کرد: صادقانه هرکسی در آن زمان 2 احساس دارد، در نگاه نخست برای از دست دادن دوست و رفیق خود ناراحت است و احساس جا ماندگی، غربت و مردود شدن آدم را فرا میگیرید، همانند زمان اعلام نتایج امتحانات که دوست و همراهت به مرحله بالاتر رفته در حالی که تو در همان مکان پیشین باقی خواهی ماند.
وی ادامه داد: اما در نگاه دوم از ارتقای مرتبه و جایگاه دوست خود خوشحال هستیم و همانند زمانی بوده که دوست و همراهتان رتبه نخست کنکور را به دست آورده است، بیان دقیق این احساس در مدت زمان محدود غیر قابل انجام و نیازمند مدت زمان طولانی است.
مهمترین وصیتی که شهدا برای جوانان امروزی داشتند چه بود؟ این سوالی است که این رزمنده دفاع مقدس در پاسخ به آن گفت: شهید احمدرضا احدی رتبه نخست کنکور پزشکی سال 1364 بود که یکی از کوتاهترین و در عین حال عمیقترین وصیتنامههای دفاع مقدس را از بر دارد و کل وصیتنامه این شهید عبارت است از: "بسم الله الرحمن الرحیم، نگذارید حرف امام (ره) زمین بماند".
وی اظهار داشت: با مرور معمول وصیتنامه شهیدان، در بیش از 94 درصد وصیتنامهها به حجاب توصیه شده به گونهای که رتبه نخست توصیهها به ولایت اهل بیت و ولایت فقیه و دومین توصیه به حجاب بوده است ولی این در حالی است که امروزه کمکاریهای متعددی در حوزه حجاب اتفاق میافتد. حجاب یکی از مسلمات دین ما و همچنین توصیه 99 درصد شهدا به مردم است.
از او خواستیم دوران هشت سال دفاع مقدس را در قالب یک پاراگراف برای جوانان امروزی توضیح دهد. اینچنین گفت: بنا بر دستور امام (ره) و همچنین با استفاده از فرهنگ عاشورایی، جوانهایی در مقابل دنیاپرستها قرار گرفته و به پیروزی رسیدند ولی این در حالی است که امروزه در عرصه نبرد اقتصادی عدهای پولپرست با پشت کردن به فرمان امام (ره) و دنیاپرستی در حال کشاندن ما به سوی شکست هستند.
وی درباره دلیل حضورش در دنیای روایتگری نیز بیان کرد: بلافاصله پس از اتمام جنگ و در روزهایی که به "نه جنگ و نه صلح" معروف بود، خطهایی در شلمچه داشتیم که گردش در خط، پیدا کردن پیکر پاک شهدا و همچنین نقل کردن این اتفاقات در جمع دوستان خود سر آغاز خاطرهگویی و روایتگری شد و در ادامه نیز این اتفاق ادامه یافت.
در پایان از او خواستیم از خاطرات و حال و هوای روایتگریاش بگوید که اینگونه گفت: اگر کسی با فکر و اعتقاد روایتگری را برگزیده باشد استمرار حرکت حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را برگزیده است، چرا که حیات حماسه عاشورا با روایتگریهای این بزرگواران رقم خورد.
انتهای پیام/ ع
R41346/P4001/S6,51/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد نباید مایه نگرانی تولیدکنندگان کتاب شود
ایسنا/مازندران جلسه نقد و بررسی کتاب «لبخندی که گم شد» اثر فاطمه قنبری با موضوع زندگی و شهادت شهید «سید جواد اسدی» از شهدای مدافع حرم در سالن اجتماعات کتابخانه ابنشهرآشوب ساری برگزار شد.
شهدا الگوهای نوجوانان و جوانان ما هستند
رییس اداره کتابخانههای عمومی ساری شامگاه ۱۸ اردیبهشت در این جلسه با اشاره به فعالیتهای متنوع کتابخانههای استان گفت: این بار توفیق پژوهش و نگارش زندگی شهدای مدافع حرم نصیب ما شد.
علیزاده با بیان این که هر ارگان فعال در این حوزه باید در راستای ارزشگذاری برای این اثر گام بردارد، اظهار کرد: این کتاب تاکنون مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است، شهدا الگوهای نوجوانان و جوانان ما هستند و در تلاشیم تا این افراد را به اعضای کتابخانهها معرفی کنیم. آمادگی برنامهریزی برای آثاری که در حوزه شهدا خلق میکنند را داریم.
نقد امری دوسویه است
ابراهیم باقری حمیدآبادی در این نشست گفت: در این کتاب تلاش میشود تا واقعیت ملموس و زنده شخصیت شهید روایت شود.
نویسنده و منتقد مازندرانی نقد و بررسی را امری دوسویه دانست و افزود: در کشورهای مدرن نقد بهعنوان امری برای جدا کردن سره از ناسره باب شد و همین امر سبب جایگیری برخی نویسندگان در رتبههای جهانی شد.
باقری مبنای نقد در ایران سدههای گذشته را جایگاه معنا و مفهوم عنوان کرد و گفت: نقد نباید مایه نگرانی تولیدکنندگان کتاب شود، بلکه باید مشوقی برای حرکت به جلو باشد. در دو دهه اخیر برخی نویسندگان آثارشان را برای در امان ماندن از نقد، پنهان میکنند یا نسبت به نقد موضع میگیرند، اما نقد به برطرف کردن معایب و بازدارندگی در راستای کیفیسازی کمک میکند.
نویسنده مازندرانی خاطرنشان کرد: کیفیسازی و کمیسازی نقد باید منصفانه باشد و روی ظرفیت اثر بیش از کاستیها تمرکز شود.
وی درباره شخصیت شهید اسدی از شهدای مدافع حرم در خانطومان اظهار کرد: درباره شهیدی صحبت میکنیم که به دنبال احقاق حقوق خانواده، وطن و شخصی خود بهمثابه انسان ایرانی- اسلامی بود. این کتاب برای ماندگاری و نه صرفا معرفی شخصیت شهید نوشته شدهاست.
باقری با اشاره به بستر خاطرهروایی کتاب بیان کرد: کتاب متنی ترتیبوار و متوالی دارد و سیر توالی خطی تولد تا بازگشت پیکر را به نقل از چندین نفر روایت میکند که هر کدام، بخشی از پازل شخصیت شهید اسدی را کامل میکنند.
وی روایتهای کتاب را بومی، ساده و متعلق به راویان دانست و گفت: در متن اثر تلاش شده تا امانت روایت و لحن راوی حفظ شود، چراکه حفظ اصل لحن روایت یک اصل در پژوهش و تدوین به شمار میآید.
باقری ادامه داد: از خوبیهای کتاب به حاشیه نرفتن و پرداخت صرف به شخصیت شهید است. نکته مهم دیگر این است که کتاب به حقایقی میپردازد که از ذهن راویان شاهد حقیقت روایت میشود، به زبان سادهتر روایت از زبان شاهد زنده عینی است. کسی نمیداند که تعداد زیادی از راویان در صحنه حضور داشتند و آنچه که دیدند را روایت کردهاند و نقلقول نیست.
نویسنده مازندرانی تاکید کرد: دنیا بهویژه فضای غرب، به واسطه بسترهای خاطرهوار جنگهای گوناگون، آثاری در قالب کتاب، فیلم و مانند آن تولید و بهعنوان قهرمانان بلامنازع به دنیا تحمیل کرد. این کتابها بسترهای حقیقی- روایی تاریخ ما به شمار میآیند و ظرفیت غنی تولید اثر و انتشار در سراسر دنیا هستند. باقری شهدای مدافع حرم را ارزشهای فرهنگی جامعه امروز دانست و گفت: این ارزشها نیاز به سرمایهگذاری برای شناخت در جامعه دارند، نقد اصلی به کسانی است که این کتابها را معرفی نمیکنند.
حاصل این کتاب فقط شهید اسدی نیست
فاطمه قنبری نویسنده اثر با اشاره به خطوط قرمز پژوهش در حوزه شهدای خانطومان گفت: همچنان در معذوریت بیان اطلاعات در این زمینه قرار داریم و جمعآوری اطلاعات کتاب به دلایل امنیتی دشوار بود.
وی درباره نخستین کتاب خود درباره شهید اسدی اظهار کرد: کتاب اول در سال ۱۳۹۶ با عنوان «تعزیه دریا» منتشر شد. تعزیه در روستای «امره»؛ بهویژه خانواده اسدی، جایگاه ویژهای دارد. حاصل این کتاب فقط شهید اسدی نیست و در آن تاریخ محلی، شهید اسدی و بازگشت پیکر وی به روایت همسرشان را میخوانیم.
این نویسنده خاطرنشان کرد: در ابتدای کار به فکر نوشتن شهید نیستیم بلکه توصیف میکنیم، چراکه قهرمان این کتاب از قبل حاضر بوده و من تنها راوی او به روایت مشاهدات و شنیدهها بودهام.
قنبری افزود: حق مطلب عظمت و زندگی شهید در این کتاب کامل ادا نشده، ۷۶ ساعت مصاحبه از شهید اسدی داریم که درواقع بستر پژوهش گستردهتر این شخصیت است.
برادرم در راه حفاظت از وطن و خانواده هیچ مانعی را نمیپذیرفت
در ادامه این نشست خواهر شهید سید جواد اسدی نویسندگان این حوزه را ماموران خداوند برای ثبت شهدا در تاریخ خواند و گفت: خواست خداوند این بوده که در راه شهدا گام بردارید، شهدا زنده هستند و نویسندگان این کتاب شهید ما را زندهتر کردند.
وی از انتشار مطالب کتاب در کانال شهید اسدی خبر داد و افزود: مطالب کتاب بهصورت روزانه برای دسترسی آسان و آشنایی افراد جامعه با شهید در کانال قرار میگیرد، چرا که شخصیت سیدجواد در بین فرزندان خانواده ما مستثتنی بود.
خواهر شهید اسدی با بیان این که شهید شخصیتی دستگیر و بخشنده داشت، خاطرنشان کرد: برادرم در راه حفاظت از وطن و خانواده هیچ مانعی را نمیپذیرفت.
انتهای پیام